Lättläst om Funca

Funca är ett stöd till personal och dig som har en funktionsnedsättning för att du ska må så bra som möjligt.

Med Funca går du igenom hur du mår, hur personalen arbetar, vilka hjälpmedel och vilket stöd du får.

Personalen tar också reda på till exempel hur du sover, om du har ont, och om du känner dig trygg.

Personal skriver in allt i ett program som heter Funca och som finns på internet.

Sedan bestämmer ni vilka stöd som kan passa dig.

Stödet kan vara att röra på sig, vara ute mer, att uppleva naturen, musik och annat som du kan må bra av.

Efteråt kontrollerar ni tillsammans hur stödet har fungerat. Funca är en hjälp för personalen så att den kan ge rätt stöd till dig.

Personalen kan jämföra med andra som också ger stöd till personer med funktionsnedsättning.

Det som personalen skriver in om dig kan bara du och personalen se. Det är hemligt för alla andra. Ingen annan vet att det handlar om dig.

Funca är frivilligt.

Personal som ska arbeta med Funca måste först utbilda sig.

Då lär de sig hur det kan vara att ha en funktionsnedsättning, vad som står i lagen och hur de bäst kan stötta personer med funktionsnedsättning.

Socialdepartement har startat Funca. Funca bygger på det material som Socialstyrelsen har arbetat fram.

 

Vill du veta mer? Du kan beställa foldrar på lättläst svenska med bildstöd genom att maila oss på funca.sus@skane.se eller ladda ned den här: Brukarfolder